Det lilla ordet främst är en handledning som förmedlar erfarenheter från förskolor och skolor som har arbetat med materialet ”Att höja skolans elevhälsokompetens”.
Elevhälsan ska enligt skollagen främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Verksamheter beskriver trots det att elevhälsans tid ofta går åt till hastiga korridorslösningar, akuta individärenden och så kallade brandkårsutryckningar. De vill organisera arbetet så att det blir mer förebyggande och hälsofrämjande, men utmaningen är stor. Hur kommer det sig att det är så svårt? Hur kan kopplingen mellan hälsa och lärande synliggöras bättre i förskolans och skolans vardag? Hur kan perspektiven i samtalskulturen vidgas? Och hur kan den tvärprofessionella analysen stärkas i det systematiska kvalitetsarbetet?
Handledningen innehåller också fyra praktiska reflektionsunderlag:
- Pyramiden − synliggör det gemensamma elevhälsoarbetet
- Spelet − utforska fler perspektiv i verksamhetens samtalskultur
- Rummet − utveckla stödjande strukturer
- Hjärtat − stärk den tvärprofessionella analysen i det systematiska kvalitetsarbetet
Reflektionsunderlagen från handledningen kan du ladda ner på Reflektionsunderlag – komplement till Det lilla ordet främst.
Handledningen vänder sig i första hand till rektor som ledare för verksamhetens elevhälsoarbete tillsammans med elevhälsan som tvärprofessionellt team. Teamet kan bestå av fler yrkesprofessioner än de som benämns i skollagen. Innehållet är också tänkt att användas tillsammans med lärare och övrig personal för att tillsammans utveckla ett mer förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt i hela verksamheten. Handledningen kan användas i samtliga skolformer.
Det lilla ordet främst är en del av SPSM:s stöd för utveckling av elevhälsoarbete. Stödet i sin helhet finns på www.spsm.se/utveckla-elevhalsoarbete.
Visa mer