Kundservice

Kontakta oss om du undrar över något kring din ansökan, våra produkter och onlinetjänster eller har frågor om din beställning.

Kontakta oss

Telefon: 010-473 57 11

E-post: order@spsm.se.

Ordermottagningens öppettider

Jämn vecka: Tisdag - torsdag  09.00 -12.00  och 13.00-15.00

Udda vecka: Måndag - torsdag  09.00 -12.00 och 13.00-15.00

Semesterstängt

Ordermottageningen stänger för semester från 13 juli till och med 9 augusti.

Vanliga frågor och svar

Personuppgifter

Beställa

Behöver jag ett konto för att beställa?

Du behöver inte skapa ett konto för att genomföra en beställning. När du köper licenser för digitala läromedel eller e-böcker får du ett konto till Mina sidor. Där kan du administrera dina licenser och ladda ner dina e-böcker.

Läs mer om hur du hanterar digitala läromedel.

Kan jag beställa som privatperson?

Du är välkommen att beställa både som privatperson och som skola- och organisation.

Hur vet jag att min beställning har genomförts?

Efter genomförd beställning möts du av informationen "Tack för din beställning. Du får även en bekräftelse via e-post. Kontakta ordermottagningen på telefon 010-473 57 11 om du fått informationen "Tack för din beställning" men ingen bekräftelse via e-post.

Jag har inte fått min beställning!

Kontakta ordermottagningen på telefon 010-473 57 11 under öppettider. Du kan även skicka e-post till order@spsm.se. Ange ditt PO-ordernummer som du hittar i din bekräftelse. Exempelvis Ordernummer: PO1234567890.

Digitala tjänster

Vad är en skollicens?

Med en skollicens får du använda det digitala läromedlet till obegränsat antal användare på samma skola.

Vad är en prova-på licens?

Med en prova-på licens kan du testa de flesta av våra digitala läromedel utan kostnad under 30 dagar. 

Nedladdningsbara e-böcker

Våra nedladdningsbara e-böcker levereras som en zip-fil. 

Läs mer om hur du packar upp och använder e-böcker som du laddat ner.

Köp- och leveransinformation för privatperson

Betalning

Att beställa via Specialpedagogiska skolmyndighetens webbutik medför betalningsskyldighet. Du som kund godkänner det betalningsansvaret genom att acceptera köpvillkoren i kassan samt klicka på knappen "Slutför köp".

Som privatperson kan du välja att betala med betal- eller kreditkort och vi accepterar Visa och Mastercard. Betalning hanteras via Netaxept.
 
När beställningen har slutförts reserveras beloppet på ditt konto. Först när vi har packat dina varor och skickat dem dras pengarna från ditt konto. Vid retur återförs beloppet till ditt konto så snart dina varor återkommit till vår kundservice.
 
Vill du betala med faktura, kontakta ordermottagningen 010-473 57 11.

Reklamation och retur

Kontrollera att emballaget är helt och att innehållet är helt och fungerande när du hämtar ut eller tar emot din beställning. Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel och inte till exempel fel orsakade av normalt slitage. Vill du reklamera en vara? Ring vår ordermottagning på telefon 010-473 57 11. Du kan också skicka in din leverans till oss. Skriv varför du skickar tillbaka varan på packsedeln. Har du fått faktura, skicka med fakturan i försändelsen.

Returer skickas till:

SPSM
Returer
Nygatan 18-20
903 27 Umeå
 
Vid reklamation av våra digitala tjänster kontakta order@spsm.se eller via telefon 010-473 57 11.

Ångerrätt

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt, räknat från att du mottagit produkten. Om du vill åberopa din ångerrätt kan du kontakta ordermottagningen på 010-473 57 11.eller använd Konsumentverkets Ångerblankett (PDF-dokument).
 
Följande varor undantas från ångerrätten och kan inte returneras:
  • Nedladdningsbara produkter
  • Digitala läromedel.

Köp- och leveransinformation för skola/Organisation

Betalning

Beställer du som skola/organisation så skickar vi en elektronisk faktura eller en pappersfaktura inom en vecka.

Reklamation och retur

Kontrollera att emballaget är helt och att innehållet är helt och fungerande när du hämtar ut eller tar emot din beställning. Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel och inte till exempel fel orsakade av normalt slitage. Vill du reklamera en vara? Ring vår ordermottagning på telefon 010-473 57 11. Du kan också skicka in din leverans till oss. Skriv varför du skickar tillbaka varan på packsedeln. Har du fått faktura, skicka med fakturan i försändelsen.
 
Returer skickas till:
SPSM
Returer
Nygatan 18-20
903 27 Umeå
 
Vid reklamation av våra digitala tjänster kontakta order@spsm.se eller via telefon 010-473 57 11.

Ångerrätt

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt, räknat från att du mottagit produkten. Om du vill åberopa din ångerrätt kan du kontakta ordermottagningen på 010-473 57 11.eller använd Konsumentverkets Ångerblankett (PDF-dokument).
 
Följande varor undantas från ångerrätten och kan inte returneras:
  • Nedladdningsbara produkter
  • Digitala läromedel.

Administrera digitala läromedel

Få hjälp med hur du hanterar licenser, skapar konton till pedagoger och elever. Läs mer om hur du administrerar digitala läromedel.

Frågor och svar om anpassade läromedel

Här har vi samlat vanliga frågor kring anpassade läromedel, läs gärna mer om hur produktion och leverans går till för våra anpassade läromedel.

Senast ändrad: 2022-07-01