Att bygga upp skolornas kapacitet och bekämpa skolmisslyckanden är avgörande för inkluderande utbildningssystem. Ett tematiskt projekt har genomförts under titeln Förhindra skolmisslyckande: En undersökning av inkluderande undervisningsmöjligheter på system- och individnivå. I projektet ges en översikt över den policy- och forskningslitteratur som finns om förebyggande arbete mot skolmisslyckanden.
Syftet med projektet är att lyfta fram vad i inkluderande policyramar som kan förhindra skolmisslyckanden och förbättra skolsystemens förmåga att tillgodose elevernas mångskiftande behov. Arbetet i projektet pågick mellan 2018 och 2019. Man undersökte om policy för inkluderande undervisning kunde förhindra skolmisslyckanden, både på individ- och systemnivå.
Följande huvudfrågor tjänade som vägledning för projektarbetet:
- Vad säger forskningslitteraturen om sambandet mellan förebyggande åtgärder mot skolmisslyckanden och inkluderande utbildningssystem?
- Hur beskrivs och behandlas frågan om förebyggande arbete mot skolmisslyckanden i European Agencys medlemsländers policy för inkluderande undervisning, både vad gäller systemet som helhet och för den enskilda eleven?
- Vilka delar och ramar inom inkluderingspolicy förefaller vara nödvändiga för att förhindra skolmisslyckanden?
Visa mer