Hoppa till innehåll

Pedagogisk anpassning – texter och bilder bearbetas

Vid en pedagogisk anpassning bearbetas den tryckta originalbokens texter och bilder. Det slutliga formatet är anpassat för punktskriftsläsning, både för tryckt punktskrift och för punktskriftsskärm. Layout och grafiska element i originalboken såsom bilder, bilduppgifter, ikoner, korsord, matematiska uppställningar och annan visuell information arbetas om.

Innehållsmässigt ändras inte boken, varken svårighetsgraden eller innehållet. I många läromedel har bilderna stor betydelse för att kunna förstå och arbeta med boken. Bilderna behöver då göras tillgängliga för en punktskriftsläsande elev. Beroende på bildens typ och syfte finns olika alternativ.

Ett alternativ är att göra bildbeskrivningar. Bilder som behövs för att lösa uppgifter eller åskådliggöra innehållet brukar vi beskriva. Hur till exempel ett kretslopp fungerar är en typisk bild som vi beskriver. Beskrivningen handlar om det som bilden illustrerar, inte hur avbildningen är gjord.

Schematiska bilder, exempelvis blommans olika delar eller historiska tidslinjer, och bilder på kända byggnader eller personer beskrivs. Bilder som är ren dekoration beskrivs inte.

Ett alternativ i de fall där bildbeskrivningar eller annan bearbetning av bokens bilder inte räcker till är att producera taktila svällpappersbilder som en del eller som ett komplement till boken.

Vilket läromedel lämpar sig att anpassa?

Tänk på följande när du ska välja ett läromedel till en elev med svår synnedsättning eller blindhet:

  • Utformningen av text och bild i ett läromedel påverkar läsbarheten. Undvik att beställa material som har en omfattande layout och innehållsmässigt bygger på att tolka bilder.
  • Omfattande layout måste ofta skrivas om till ren text. Med andra ord ökar textmängden och det tar längre tid för eleven att läsa.
  • En bild ger snabb information om sammanhangen. Ser du inte bilden, utan måste få den förklarad, tar det längre tid. Om bilderna i en bok har stor betydelse för att förstå innehållet och för att kunna lösa uppgifterna är boken svår att anpassa.

Läs mer om hur SPSM bearbetar läromedel för att passa för punktskriftsläsning i Tillgängliga läromedel för punktskriftsläsande elever.

Publiceringsdatum: 2025-01-23