Det här är berättelsen om Oscar, en pojke som i perioder ofta utmanade sin omgivning, och hans tre första år i skolan.
Det är också berättelsen om en skola, och om hur man arbetade för att komma ut ur det kaos som hade uppstått runt en elev, så att både Oscar och hans kamrater skulle ha det bra.
Hur lär ett barn som Oscar?
Vilka konsekvenser får det för en förskola eller skola?
Vilka kunskaper behöver skolan ha för att alla elever ska få en bra och delaktig skolgång?
- Oscar ska ju växa upp här i Sollebrunn. Då ska han kunna gå i vår skola med de andra barnen. Vi kan väl inte säga att Oscar inte kan gå i vår skola om vi inte ens har försökt!
Det här är några av de frågor som låg till grund för skolans långsiktiga utvecklingsarbete: att göra visionen ”en skola för alla” till verklighet.
Denna reviderade utgåva av boken är kompletterad med en redogörelse för Oscars fortsatta skolår samt uppföljande intervjuer med den nu vuxne Oscar och hans mamma. Boken om Oscar ger därmed en unik inblick i ett barns skoltid, från förskolan till studenten.
Visa mer