Växelspelet

Växelspelet.
Produkttyp: Spel
Ämne: Verklighetsuppfattning
Skolform: Grundsärskola inriktning träningsskola åk 1-9
Målgrupp: Utvecklingsstörning

Syftet med spelet är att öva på att växla pengar i olika valörer. Att ta och lämna ifrån sig pengar med handen gör att vi använder flera sinnen vilket gör det är lättare att befästa kunskapen.

Automatiseringen av sifferräkningen uppåt och nedåt är grundläggande för att kunna lösa uppgifter utan fingerräkning, kalkylator eller papper och penna.

Det finns olika sätt att spela på. Med spelet kan ni träna addition, subtraktion eller multiplikation. Det kan spelas i olika svårighetsgrader utifrån en bestämd slutsumma. Ju mer avancerade eleverna blir desto högre kan slutsumman vara.

Det är viktigt att börja med lägre summor så att alla steg är befästa innan man går vidare med höga summor. 

Spelet kan spelas ”uppåt” och då hämtar eleverna pengar tills någon har nått den bestämda slutsumman och fått sin sedel. Ni kan också spela ”nedåt” och lämna pengar tills någon (eller alla) har slut på sina pengar. Genom spelet löper en röd tråd och det är frågan: ”Kan du växla?”.

Manus: Ann-Christine Jacobsson.

Ladda ner kostnadsfritt

Växelspelet laddar du ner kostnadsfritt. För bästa resultat – skriv ut pdf-filen i liggande format.

Visa mer

Ladda ner

Utgivningsdatum
ISBN
9789128128001
Artikelnummer
12800
Omfång
4 sidor
Medietyp
Nedladdningsbart