Måluppfyllelse i svensk grundsärskola

Måluppfyllelse i svensk grundsärskola.
Produkttyp: Publikation och rapport

Inom skolformen grundsärskola återfinns skolor med väldigt skilda förutsättningar och utmaningar beroende på hur skolan är lokaliserad i relation till grundskolan, hur elevgruppen är sammansatt och vilka behov som finns. Undersökningen visar på att mycket fungerar bra, att en del skulle kunna fungera bättre och att utmaningar finns på olika nivåer i systemet. Kortfattat visar resultaten i rapporten att det på skolnivå finns utmaningar med tillgång på personal med rätt kompetens och med att genomföra anpassningar av lokaler efter alla elevers behov. Även skolornas samverkan med externa aktörer, som Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), socialtjänst och habilitering, skulle behöva vidareutvecklas för att bättre kunna individanpassa och stödja eleverna.

Några viktiga resultat:

  • Många av rektorerna för grundsärskolan upplever utmaningar när det gäller tillgång till rätt kompetenser respektive anpassade lokaler.
  • Samverkan med andra instanser är också ett område som många av rektorerna anser påverka möjligheterna att ge eleverna ett så bra stöd som möjligt.
  • Över hälften av rektorerna uppger att elevassistenter krävs för att elever ska kunna läsa integrerat med grundskoleelever. Anpassningar i form av bildstöd och tidsstöd är också vanliga grundförutsättningar för att möjliggöra detta.
  • Enligt rektorerna får eleverna i hög utsträckning tillräckligt med uppmuntran till fortsatt lärande, medan mer kunskap bedöms behövas om internetanvändning och källkritik.
  • Tre av fyra av de grundsärskolor med elever i årskurserna 6–9 som läste ämnen under våren 2022 hade någon elev som begärde ut betyg den terminen.

Visa mer

ISBN
9789128010658
Artikelnummer
01065
Förlag
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Utgivningsdatum
Omfång
39 sidor