Lika värde nr 2, 2024 – Tema: Orka hela dagen

Lika värde nr 2, 2024 – Tema: Orka hela dagen
Produkttyp: Tidning
0 kr exkl. 0% moms

Ingår i serien Lika värde

För barn och elever med en funktionsnedsättning kan det vara en utmaning att orka hela dagen i förskolan eller skolan. I det här numret av SPSM:s tidning Lika värde kan du läsa om hur förskolor och skolor utvecklat sin verksamhet för att fler ska orka hela dagen och hela skoltiden.

Ånge kommun har satsat på mer kunskap, nya arbetssätt och en resursskola. Det gör stor skillnad för elever med stora svårigheter inom språk, kommunikation och socialt samspel. Satsningen har utformats utifrån de behov av stöd som rektorer och lärare själva har identifierat.

"Nu vet jag vad jag vill, jag vet vart jag ska. Jag har framtidstro och hopp", säger en av eleverna i Haninge kommuns särskilda undervisningsgrupp Bagarvillan. Den finns till för elever med ett problematiskt socialt umgänge eller krasst uttryckt: de riskerar att bli kriminella. De flesta av eleverna har adhd, autism eller både och.

Förskolorna i Leksand som arbetat med att förändra sin arbetskultur. De har bland annat satsat på kompetensutveckling och en tydlig styrning. Detta utifrån vad pedagogerna saknade i sitt arbete. "Om personalen inte orkar, så orkar inte barnen heller", säger handledaren inom specialpedagogik.

Att ha en elev med synnedsättning kräver planering. Material ska anpassas, uppgifter kan ta längre tid att utföra och samarbetet med resurspersoner ska synkas. Det behöver läraren ta höjd för. I en artikel berättar en lärare och en elev om sina erfarenheter av vilka förberedelser som behövs när en elev har en synnedsättning.

Att lära sig läsa och räkna hör i början på lågstadiet till grundläggande färdigheter. Vissa elever kämpar med att tillägna sig dessa färdigheter. Hanna Lindström-Sandahl, forskare vid Linköpings universitet, har utvecklat och utvärderat specialpedagogiska undervisningsprogram som kan göra stor skillnad för elever som visar tidiga svårigheter med att läsa och räkna.

Rådgivaren Anette Wiklund ger råd om hur man skapar en bra lärmiljö för elever med hörselnedsättning, så att de får förutsättningar att orka hela dagen.

Dessutom innehåller tidningen krönikor, nyheter från myndigheten och notiser från omvärlden.

Visa mer

Artikelnummer
01092
Förlag
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Utgivningsdatum
Omfång
16 sidor