Lika värde nr 1, 2025 – Tema: Att röja hinder

Lika värde nr 1, 2025 – Tema: Att röja hinder
0 kr exkl. 0% moms

Ingår i serien Lika värde

Alla barn och elever har rätt till utbildning. För att kunna utnyttja den rätten behöver verksamheterna arbeta aktivt med att identifiera och undanröja hinder för att på så sätt göra utbildningen tillgänglig. I det här numret av SPSM:s tidning Lika värde kan du läsa om hur några verksamheter gjort förändringar för att bli mer tillgänglig för alla elever.

Kalix kommun har satsat på att utveckla undervisningen i matematik i alla sina skolor. De genomför en skräddarsydd utbildning och känner att de är på rätt väg. De berättar att speciallärarna och specialpedagogerna ökat sin kompetens när det gäller matematik och det har lett till ett bättre samarbete med matematiklärarna.

En viktig del av skoldagen är att trivas på fritidshemmet. Slottskolan i Håbo kommun har därför startat en anpassad avdelning på fritidshemmet för elever som behöver en vuxen som är nära. Personalen har i samband med det ökat sin kompetens om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF.

”Att jag kan gå dit och ladda om jag behöver”, så beskriver en elev fördelen med Rosendalsskolans studieverkstad för lågstadiet. Det är en plats där eleverna får tillgång till en lugn miljö med flexibel och individanpassad undervisning. Studieverkstaden har inte bara hjälpt enskilda elever utan även påverkat hela skolan positivt.

Jenny Samuelssons forskning visar vad som kan stödja läs- och kommunikationsförmåga hos elever med intellektuell funktionsnedsättning. Digitala verktyg och strukturerad läsundervisning är två nycklar till framgång. Läs en intervju med henne.

En ny systematisk översikt från SPSM samlar forskning om insatser som visat sig kunna göra skillnad för att främja närvaro bland elever. Rådgivaren Helene Fägerblad kommenterar den.

Rådgivaren Sofia Serneke ger några råd om hur komvux kan skapa en undervisning som ger elever med funktionsnedsättning möjligheter att utvecklas i sitt lärande.

Dessutom innehåller tidningen krönikor, nyheter från SPSM och notiser från omvärlden.

Visa mer

Artikelnummer
01112
Förlag
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Utgivningsdatum
Omfång
16 sidor