Lika värde nr 1, 2024 – Tema: Det funkar

Lika värde nr 1, 2024 – Tema: Det funkar.
Produkttyp: Tidning
0 kr exkl. 0% moms

Ingår i serien Lika värde

Många skolor jobbar med att få undervisningen och skolans miljö att fungera bättre för elever med funktionsnedsättning. I det här numret av SPSM:s tidning Lika värde kan du läsa om skolor som provat något nytt och kommit en bit på väg.

Förändrat arbetssätt och ändringar i den fysiska miljön har gjort skillnad på Sätra skola utanför Linköping. Det var en utmaning att få till en tillgänglig fysisk miljö i den gamla skolbyggnaden på landet, men de hittade en lösning. Även kulturen ändrades, nu pratar lärarna om eleverna på ett annat sätt.

Att ta steget från högstadiet till gymnasiet kan vara tufft. Därför inledde S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna ett projekt med elevstödjare. De stöttade eleverna med planering och byggde relationer. En annan viktig del i projektet var att skapa tydlighet kring när och hur eleverna skulle göra sina uppgifter.

För elever som inte kan förmedla vad de vill eller tycker med tal eller tecken, är det svårt att föra fram sin åsikt. För att öka delaktigheten för dessa elever har den anpassade grundskolan i Tierp utvecklat ett enkelt verktyg för just det: en grön prick för ja och en röd för nej. Viktigt är förstås också att eleverna förstår frågan.

Cerebral Visual Impairment, CVI, är en synnedsättning som kan orsaka svårigheter att känna igen ansikten, tolka djup- och höjdskillnader samt att navigera i fysiska miljöer. Riksgymnasiet med utbildning för elever med svårt rörelsehinder i Umeå har ökat kompetensen och förståelsen för CVI i sin verksamhet.

Vad är viktigt för att få unga med autism att delta i fysiska aktiviteter? Den frågan undersöker Susann Anrell i sin avhandling. Svaret är förutsägbarhet, möjlighet att anpassa till det man klarar av och ett
tryggt och tillåtande sammanhang.

Dessutom innehåller tidningen fyra råd för utformning av den fysiska lärmiljön, krönikor, nyheter från myndigheten och notiser från omvärlden.

Visa mer

Artikelnummer
01091
Förlag
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Utgivningsdatum
Omfång
16 sidor