Rapporten är den andra i en serie FoU-skrifter som Specialpedagogisk skolmyndigheten ger ut.
Nummer två i serien utgår från ett utvecklingsprojekt där delaktighet för elever med funktionsnedsättning i skolan är i fokus. Genom referat från intervjuer med elever, observationer och reflektioner knyts praktikens erfarenheter samman med vetenskapliga och analytiska resonemang. Läsaren får också en fördjupad beskrivning av den modell för delaktighet som används för att belysa olika aspekter av delaktighet.
Tanken med rapporten är att skapa en medvetenhet kring begreppet delaktighet och dess innebörder och om hur skolsituationen kan se ut för elever med funktionsnedsättning. Målet är att den ska inspirera till ett fortsatt arbete med utvecklandet av pedagogik och skolmiljön, i alla dess olika delar, för att skapa bättre förutsättningar för alla elevers delaktighet.
Forsknings- och utvecklingsrapporten vänder sig till professionella inom pedagogisk verksamhet och andra som är intresserade av frågeställningar kring delaktighet.
Redaktörer för rapporten är Kristina Szönyi och Tove Söderqvist Dunkers.
Format: 170x245 mm.
Visa mer