För att kunna erbjuda alla studerande goda villkor för lärande krävs kunskap. Den här skriften bidrar med information om hur läs- och skrivsvårigheter/ dyslexi kan yttra sig och berättar om pedagogiskt stöd. Den ger också exempel från utbildningar som arbetar för att öka tillgängligheten för studerande med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.
Skriften vänder sig till anordnare av utbildning för vuxna, skolledare, lärare, studie- och yrkesvägledare, politiker och andra som är intresserade av att utforma en tillgänglig studiesituation. Förhoppningen är att den ska bidra till att fler vuxna med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi ska kunna studera och utbilda sig utifrån sina intressen och förutsättningar.
Rättelse
I den tryckta versionen av den här skriften finns en felaktig mening på sidan 12. Vid nästa tryckning kommer meningen att rättas. Korrekt mening lyder: ”Till exempel har personer som talar somaliska ofta svårt att göra skillnad på tonande och tonlösa konsonanter och det kan påverka hur de uttalar ord på andra språk.”
Visa mer