I Arbeta med språkstörning i SO-undervisningen får du tips på hur du kan stötta eleverna med språkinlärningen kopplat till undervisningen i SO-ämnena. Texten bygger delvis på intervjuer med lärare och specialpedagoger som har stor erfarenhet av elever med språkstörning och ett urval från didaktisk litteratur inom ämnet. Materialet riktar sig till dig som är ämneslärare i geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap i årskurs 4 till 9, men kan även vara till stöd för lärare i gymnasieskola, vuxenutbildning och för läxläsningsstödjare. De exempel som ges i texten är förslag som du behöver anpassa till din undervisning och till dina elevers behov.
Vill du veta mer om språkstörning rekommenderar vi SPSM:s Studiepaket språkstörning. I studiepaketet får du och dina kollegor mer kunskap om vilka konsekvenser språkstörning kan få i olika åldrar och vad ni kan göra för att öka förutsättningarna för lärande och utveckling.
Visa mer