Varje elev har rätt att få en egen individuell utvecklingsplan och då kan en kartläggning av elevens förmågor vara ett stöd. Det här materialet riktar sig i första hand till lärare inom grundsärskolan inriktning ämnesområden samt gymnasiesärskolans individuella program.
Kursplanen är indelad i fem ämnesområden. Den individuella utvecklingsplanen ska följa elevens utveckling genom åren, både socialt och kunskapsmässigt.
När läraren sammanställt dokumenten och hittat de olika utvecklings-områdena blir det ett bra underlag inför utvecklingssamtal för att skapa en gemensam bild av elevens nuläge och fortsatta utveckling.
I det här materialet har vi försökt analysera och bryta ner målen i kursplanen. Elevens förmågor, behov och förutsättningar blir tydliga. Läraren använder samma dokument i flera år vilket gör det till elevens egen portfolio som finns med under skolgången.
Ett USB-minne följer med IUP-pärmen så du kan skriva i materialet digitalt.
Det här är ett material som funnits tidigare och som nu har reviderats utifrån Lsär11.
Visa mer